Pages

Hipokrit kah kita??

keadaan di opis agk sunyi. manusia2 tekun melakukan kerja masing2. takot dianggap mkn gaji buta. aku juga berlakon bersungguh menyiapkan kerja2 yg diamanatkan, walaupon hakikatnye DIA je yg tau. ekon yg cantik drjh celsiusnye menmbhkan lg rase "alangkah best tido berpelukan bantal yg dalamnya dimmpatkan dgn kekabu yg putih lg gebus..permulaan bicara yg agk tersusun rapat tersipul rapi *ko tggu tgh2 kang,cam harem jd nyer

malas aku nk definisikan makna hipokrit. korang2 google la sendri,aku x kijam surh korng selak dalm kamuihh dewan cari. korang2 sume cendiakawan IT aku rase. 

tapi ape yg aku nk mksudkan kat sini, adkah hipokrit itu kdg2 memang perlu dalam kehidupan kita ataupon amatlah keji bagi manusyia2 yg sebegitu rupa dan patot direjam sampai mati..ok dusta!

aku bagi cth2 situasi je la,sebab aku xtau nk tuleh camne*awl2 je hebakk berbicara

bebelan 1:

"ko ni kat depan org pijak semut tak mati.kalo kat umah ko la hantunye!"ketidakpuasan hati seorg kakak trhadp adknye,tatkala kesopann  dan kesusilaan adknya dipuji oleh jiran2 sekmpung.
"eh,aku memang sopan la nk wat cmne..bahahha"gelak umpama nenk syaitoon y kejamm.membakr lagi jiwa si kakak.
"elehh..bajett la ko.."nada malas nk melayan..

bebelan 2:

"kemain lg ko ckp dgn siti,sopan. terpegon aku.awk, sy,awk ,sy" agk sinis si kwn bersore
"xkan nk ckp gua lu plak..die tu sopan sgt,kang ckp rock2. sentap plak..muahaha"gelak sgt hover.
"xpyh nk contrl sgt la,ngan aku mencarot je slalu..cibai la ko"hilai tawa mengalahkn pontianak jantan.

bebelan 3:

"bedah tu kalo balik kg,cantk bertudung sume.cakap pon nk dgr xnk je sore..tp hri tue aku jumpe kat pavi len gile doe,ngn rmbot da mcm pelangi,pakai baju saiz bby plak tu" kepoh geng mai da
"ye ke,ko ni tau je sume.bia je la,jgn nk wat prihatin sgt la.." konon belagak hati bersih putih ibart dismbah klorox.
"btol la weh,xkan aku yg suci murni ni nk ckp benda tipu.jd fitnah nnt.."nmpk cam betol concern.
"tp aku dgr bedah tu, da kena pakai da.rosak da die tu..bla bla bla" dua kepoh ni da stat nk mengumpat!

Bebelan 4:

"bek dato, i akan pstikan projek ni siap sebelom bulan 10 taun ni" 
“u wat la cmne pon,janji projek ni x delay”
“sy akn pastikan dorng wat kerja, x makn gaji buta”
“u pon skali..”
“bek dato”

**************************
“geram betol aku tgk org tua tu,die ngat projek ni dapt siap cepat ke,die x tau ke skang slalu ujan.standrd la tu delay sikit..”
“ko ni nk bising2 plak,td depn die ko xnk gtau..mane tau die boleh consider ke..”
“aahhh,mlas aku!”


Aku harap korng dapat pham la y aku bebel kat ats ni.x paham pon tolongla wat2 pahm.penat aku taip tau..T_T. korang2 sume msti pernah ade dlm mane2 bebelan aku kan.kalo xde maap ade bukn manusia.=D

Bagi bebelan 1, aku rase benda tu normal kan.bukan maksud kite berlakon, tp kite sesuai ikot keadaan. Cth kat rmah kentot men lepas ikot sukeati,gelak cam cilakess,mlas mnd pagi*berkaitan ke?. Tp bile kAT lua,depn org asing yg ko x besa,xkn ko nk buat sume tu ikot skeati ko bro. xkan nk treat dorng cam ko wat ngn adkberdek ko. Itu sumpah len wehh. Mesti la control. Perilaku perlu behave. Senyum perlu penoh ikhlas,walaupon dlm ati da gelak cam syaiitoonn. Tue yg aku rase la,sebb aku jenis yg tgk org tu dulu cmne,kalo rase ngam bru la kua tandok nates. Tp kalo korang jenis ‘ni la diri aku sebenor, korek idong suke ati,kentot xleh than nnt kena sawan,gelak kuat2 kat mane jua berada senyum je x pueh’ ape lagi aku nk kate,Ko memng kewl la bro,xpon org len y kate ‘cam sial je die ni doe!’

G: muke je hnsem!! kentot besepah!!
B: fuuhh! lega

i pon suke korek idong,syorga!!

 alolo gg die..bby gelak cmne pon comel je=D


yg ke-2 pon leby kurang same cm y pertama. Cuma aku nk tambh sikit je. slalu ngan org2 rapat je akan terselah keperibadian kite cmne. Depn bestfpen xkan nk kentot kena control,kena than sampai merh padm muke. Siyes blom bestpren cmtu.cara terbek tgk dulu jenis cmne org tue.kalo ko jenis rawk.ko hentam je labu.xde hal punye!!ko ape kesah korang tu sentap ke x..^_^


Yg ke3 ni ade 2 sikap biadap kat sini. Yg hipokrit tu memng da jelas la. Ni yg mengumpat org ni.da lari tajok aku rase.ghasak ko!
Kalo setakat nk tukr2 personaliti, kat kg jaln tunduk x pandang2 org,kat bndr berubah 360 drjh. Tetibe time tgh menyetan kena panah petir. Bwk balik kg mak bapak x ngaku anak.cmner??nauzubillah..len la ko g planet marikh,xpon Pluto jaoh skit.xde la org amik kesah.ni memang jelas nyata hipokrit aku rase.
Bagi org yg slalu dok ngumpat ni,mungkin niat dorng nk bercerta je. T bile dh byk2 mulut bercerta, yg betol 1 je dr 10..sape nk jawb tu???haishh..
Kelemahan org bkn men cari gali sampai keakr umbi. Buatnyer akar tunjang,x ke kena sewa excavator nk korek.munusia memang suke menyusahkan diri..

Haku dah cm hover je tuleh ari ni.demm!!ahh..persetankan sume tue. Bile mulut terkunci tuk berbicara,hnye hati dan akal yg bertindakbls, lntas jari-jemari bekerjsama utk menghasilakn bait2 kata yg hye mmpu difahami oleh manusyia2 yg istimewa shje. Ape yg ko merepek ni ngok!!!

Untk yg ke 4 aku mals nk descrb da. Jejari aku yg debab2 ni da letih.korang sendri la klasifikasikan sbg hipkrt ke x.lolah aku membebel sorang2. Tp yg jelas skang ni. Aku la manusyia paling hipokrit. Bos surh siapkan kerja,aku masih pokus disini.maafkan diriku ni bos! X terniat utk menjd hipokrit.sob3


maapkan sy bos!(mhn maap & memaapkan xkena cas pon)


p/s:  tiada insan yg sempurna didunia,tp cukuplah jika dpt mnyempurnakan dri sebaek2nya demi insan2 yg kita cinta ;)

*sume pic bkn hak aku.tq 

assalamualaikum=P

0 comments:

Post a Comment